Wsparcie dla osób doznających przemocy domowej

Informujemy, że cały czas działa całodobowa i bezpłatna Linia Pomocy Pokrzywdzonym +48 222 309 900. Dzięki niej można dostać skierowanie do konkretnego miejsca świadczenia pomocy lub od razu uzyskać pomoc specjalistów. Dyżury telefoniczne pełnią tu psycholog oraz prawnik. Pomoc świadczona jest także w języku angielskim, ukraińskim i rosyjskim. Pokrzywdzeni mogą też uzyskać połączenie i wsparcie za pośrednictwem komunikatora internetowego i poczty elektronicznej – wystarczy napisać na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

Telefonicznie można także skontaktować się od razu z wybranym ośrodkiem - wykaz i numery telefonów wraz z informacjami na temat rodzajów udzielanej pomocy dostępne są na stronie https://www.funduszsprawiedliwosci.gov.pl/. Należy jednak pamiętać, że wizyta w konkretnym punkcie możliwa jest po wcześniejszym umówieniu i uzyskaniu potwierdzenia możliwości przyjęcia w danej placówce.

Pokrzywdzeni mogą także skorzystać z nieodpłatnej pomocy psychologicznej, prawnej, a także innej niezbędnej pomocy, udzielanej przez specjalistyczne ośrodki wsparcia, których lista, wraz z danymi teleadresowymi, dostępna jest na stronie Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej: https://www.gov.pl/web/rodzina/bazy-teleadresowe; oraz przez bezpłatną aplikację „Twój Parasol”. Umożliwia ona uzyskanie wsparcia i niezbędnych informacji dotyczących przemocy domowej. Aplikację można pobrać za darmo na telefon poprzez Google Play i Apple Store.

Podajemy link do poradnika pt. „ Osobisty plan awaryjny”:

https://www.niebieskalinia.pl/attachments/article/6721/Osobisty_plan_awaryjny_poradnik_0.pdf



Źródło informacji:

Biuro Komunikacji i Promocji
Ministerstwo Sprawiedliwości

 

 Tymczasowy profil zaufany

 Od 23 kwietnia 2020 roku Ministerstwo Cyfryzacji uruchomiło usługę tymczasowego profilu zaufanego. Skutki prawne tego rodzaju podpisu są takie jak przy stosowaniu zwykłego profilu zaufanego. Tymczasowy PZ ma za zadanie pomóc w czasie epidemii załatwianie różnych spraw urzędowych za pośrednictwem Internetu.

Tymczasowy PZ jest ważny trzy miesiące. Mogą go założyć osoby bez konta w odpowiednim banku i bez konieczności potwierdzenia w punkcie potwierdzającym.

Kolejne kroki zakładania tymczasowego profilu zaufanego.

Zakłada się go na portalu www.GOV.pl. Tam należy wybrać e-usługę „Załóż profil zaufany”, a w niej – tymczasowy profil zaufany. Następnie klika się przycisk „Załóż tymczasowy profil zaufany”. Od tego momentu system będzie prowadził dalej daną osobę.  

Konieczne jest:

- ustalenie danych do logowania, czyli podanie nazwy użytkownika, która będzie używana,

- podanie hasła, którym dana osoba będzie się później logować do systemów e-administracji.

Nazwę i hasło należy zapamiętać – nie należy tych danych podawać osobom postronnym. Te najważniejsze to niepodawanie nazwy i hasła postronnym osobom oraz wybór „nieoczywistego” hasła.

Hasło musi mieć minimum osiem znaków, w tym jedną dużą literę, jedną małą literę oraz jedną cyfrę lub jeden znak specjalny.

Nazwa użytkownika może zawierać duże i małe litery, cyfry oraz podkreślenie (_) i łącznik (–). Nie może za to zawierać polskich znaków, spacji oraz innych znaków specjalnych i kropki. Uwaga! Wielkość liter ma znaczenie.

 

W kolejnym etapie należy podać swoje dane:

  • pierwsze i drugie imię (o ile osoba je posiada),
  • nazwisko,
  • numer PESEL.

Następnie należy podać dane kontaktowe (adres e-mail, numer telefonu) i wybrać termin wideorozmowy. Trzeba się upewnić, że sprzęt jakim posługuje siadana osoba (telefon, tablet, laptop) ma kamerę i mikrofon. Bez tego rozmowa się nie uda.

Na stronie podano nazwy dwóch bezpłatnych aplikacji, z których można skorzystać.

System zapyta, w których porach dnia osoba zakładająca PZ może porozmawiać i zobaczyć się z urzędnikiem oraz potwierdzić swój tymczasowy profil zaufany.

Kolejny krok to podsumowanie wniosku, w którym należy sprawdzić wszystkie swoje dane i upewnić się, że są one prawidłowe, a następnie wysłać wniosek. Na podany numer telefonu przyjdzie kod autoryzacyjny, który należy wpisać w odpowiednie pole i kliknąć „Dalej”.

Na podany adres poczty elektronicznej przesłane zostaną dwie wiadomości:

  • pierwsza - potwierdzenie założenia konta w serwisie Profil Zaufany,
  • druga - potwierdzenie wysłania wniosku.

WAŻNE! W drugiej wiadomości zostanie podany numer wniosku, który będzie potrzebny podczas rozmowy z urzędnikiem – nie należy nikomu podawać tego numeru.

Urzędnik oddzwoni w terminie uzależnionym od liczby złożonych wniosków. Wideorozmowa z urzędnikiem powinna mieć następujący przebieg:

  1. Urzędnik zadzwoni i poda numer złożonego wniosku. Należy sprawdź, czy numer się zgadza z tym, który został wysłany przez system w potwierdzeniu. Jeśli tak, można kontynuować rozmowę.
  2. Na adres e-mail przesłany zostanie link do rozmowy video. Rozmowa odbędzie się za pomocą aplikacji wskazanej we wniosku. Należy kliknąć w przesłany link (w aplikacji Skype dodatkowo klika się w zielony przycisk Zadzwoń).
  3. Urzędnik poprosi o potwierdzenie, że dane we wniosku są prawdziwe i aktualne. Przedstawi zasady korzystania z tymczasowego profilu zaufanego i poprosi o okazanie dowodu tożsamości w taki sposób, by mógł przeczytać jego treść.  
  4. Jeśli cały proces przebiegnie pomyślnie, tymczasowy profil zaufany zostanie potwierdzony przez urzędnika. Potwierdzenie założenia PZ zostanie przesłane na adres e-mail.

 

Linki do stron z informacjami na temat tymczasowego PZ.

https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/tymczasowy-profil-zaufany--juz-jest

 

https://samorzad.pap.pl/kategoria/aktualnosci/nowa-e-usluga-tymczasowy-profil-zaufany